Onze visie en missie
Onze missie en de visie is gebaseerd op de theorie Van Ryan en Deci. In deze theorie staat de intrinsieke motivatie (motivatie van binnenuit) centraal. Mensen en kinderen ontwikkelen zich het beste als zij intrinsiek gemotiveerd zijn. Je raakt intrinsiek gemotiveerd als je wat je doet leuk of zinvol vindt.
Als kinderen zich in een omgeving veilig voelen, vrij zijn om eigen keuzes te mogen en kunnen maken en ervaren dat zij competent zijn, zal de intrinsieke motivatie om te willen ontwikkelen zo optimaal mogelijk zijn. Daarom vormen deze drie factoren; autonomie, competentie en verbondenheid/relatie de missie en visie van CKC De Lichtbaak.
Visie – Onze opdracht
Het team van Kindcentrum De Lichtbaak stimuleert kinderen in hun ontwikkeling tot competente burgers. We bieden kinderen van 0-13 jaar een uitdagende en veilige leer- en leefomgeving.
Missie
De Lichtbaak is een ondernemend kindcenrum, dat kinderen binnen een uitdagende leeromgeving onderwijs en opvang van hoge kwaliteit biedt, en dat kinderen in een veilige leefomgeving, geïnspireerd op Bijbelse waarden, op respectvolle wijze leert omgaan met de ander.
- We streven ernaar dat alle kinderen in het kindcentrum ervaren als een veilige omgeving. Er gelden herkenbare waarden en normen en er is respect voor verschillen
- Omdat ieder kind uniek is, willen we zoveel mogelijk rekening houden met de mogelijkheden en behoeften van ieder kind.
- We werken resultaatgericht aan kennisvermeerdering en de ontwikkeling van de persoonlijkheid. Kinderen worden in hun ontwikkeling gestimuleerd om al hun talenten te verkennen en uit te groeien tot evenwichtige persoonlijkheden.
- We geven kinderen de mogelijkheid zich zo breed mogelijk te ontwikkelen.
- We streven naar een goede samenwerking met ouders. Wij vinden het van belang om optimaal samen te werken aan de ontwikkeling van de kinderen.
Dit vraagt van teamleden op De Lichtbaak dat ze inspirerend zijn en vaardig als professional. Dat ze kennis hebben van de principes van ontwikkelen en leren en adequaat weten in te spelen op de (veranderende) belevingswereld van kinderen. Dat ze hoge verwachtingen hebben t.a.v. kinderen, groepen, het team en zichzelf. De professionals zijn kritisch op zichzelf en hun eigen functioneren. Ze laten herkenbaar voorbeeldgedrag zien ten aanzien van sociale competenties en leerhouding. en leren zelf ook door het leren van de kinderen. Het team voelt zich samen met de ouders verantwoordelijk voor een goed pedagogisch klimaat binnen het kindcentrum.