Ons pedagogisch klimaat

 

SWPBS (School Wide Positive Behaviour Support) op De Lichtbaak

Met SWPBS creëren we op De Lichtbaak een positief klimaat waarin kinderen en volwassenen zich veilig voelen, zowel fysiek als psychisch, waardoor zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. 

Wij gaan daarbij uit van de volgende kern waarden: Respect, verantwoordelijkheid en waardering. 

Basiselementen die wij kindcentrumbreed belangrijk vinden m.b.t. de fysieke en psychische veiligheid zijn:

* een klimaat waarin we uitgaan van dezelfde waarden

* een klimaat waarin gewenst gedrag wordt aangeleerd en bekrachtigd

* een klimaat creëren waarin pesten door het complete team eenduidig als ongewenst gedrag wordt aangemerkt

 

Wat is Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)?

SWPBS is een geïntegreerde, schoolbrede en preventieve aanpak, gericht op alle kinderen. Doel van dit systeem is om een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat alle kinderen in staat stelt om optimaal te profiteren van het aanbod binnen de opvang en het onderwijs. Om dit te bereiken maakt PBS-gebruik van een combinatie van ‘evidence based’ interventies en strategieën, gericht op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag.

Voor verreweg de meeste kinderen biedt deze sociale omgeving voldoende basis om zich goed te kunnen richten op hun ontwikkeling en goede vorderingen te maken. Voor de 20% kinderen die meer nodig heeft om ditzelfde doel te bereiken, zijn er aanvullende interventies beschikbaar.De ouders/verzorgers zijn partner in het expliciteren, aanleren en bekrachtigen van het gewenste gedrag. Deze aanpak leidt voor alle kinderen tot meer effectieve ontwikkeltijd, een grotere taakgerichtheid  en minder verstoringen in de groep.  

 

De kern van de SWPBS aanpak

De volgende zes elementen vormen samen het hart van de SWPBS-aanpak: 

  1. SWPBS staat voor een schoolbrede, voor ons kindcentrumbrede, aanpak;
  2. Preventie staat centraal;
  3. SWPBS-scholen maken hun gedragsverwachtingen concreet, leren het gewenste gedrag aan en bekrachtigen dit gedrag systematisch;
  4. De SWPBS-school stuurt op data over het gedrag van de kinderen;
  5. Er is sprake van partnerschap met ouders/verzorgers en de ketenpartners;
  6. PBS wordt geborgd met een kwaliteitssysteem.